Direktlänk till inlägg 24 juni 2013

Alva Lööw

Av Novellmadde - 24 juni 2013 01:23

Jag vaknade plötsligt till. Vart var jag?

På bussen. Självklart. Jag måste ha somnat tror jag.

Snart framme också. 1 timme och 52 minuter blev inte så värst långt om man sov.

 

Jag kollade på mobilen. Ett mess från mamma

''Jobbar över. Kan inte hämta dig vid bussen. Byt buss. Du vet ju vilken. Ses ikväll kommer hem vid 8. Finns pannpizza i frysen och läsk i skafferiet. Puss mamma.''

 

Jamen självklart ska hon jobba över. Varje gång jag kommer blir det så. Åter igen samma sms, undrar om hon kopierar dom....

 

Jag kliver av och ser nästa buss åka iväg. Fan också att jag missade den! Nu får jag vänta i 2 timmar på nästa. 

Jag messar mamma ''Missade bussen precis. 2 timmar till nästa..... Kan du inte smitta iväg från jobbet?? Vad ska jag göra i 2 timmar?! Hungriiiiiiig! Alva''

''Ledsen gumman. Ska på intervjuver som är viktiga! Får se om jag kan gå iväg från jobbet en snabbis! Men tror icke de! Mamma''

''Blää... ''

 

Jag sätter mig på en bänk. Den kommer säkert rasa ihop när som helst. Men orka bry sig......

Jag somnar till för nästa sekund är bussen redan här. Vad är de med mig? Som somnar hela tiden?!?!?!?!

Jag springer till bussen för att inte missa den. Jag betalar och går och sätter mig. 

 

Det är inte ofta jag är hos mamma. Sen pappa och mamma skilde sig har jag varit kvar i huset med pappa. Träffat mamma 1 gång i månaden max. 

Ärligt talat har jag en bättre relation med min låtsas mamma Erika än med mamma.

Mamma har inte hittat en ny man. Hon säger att hon gillar att vara själv och fri. Ingen som tjattar. Och hon kan måla dag in och dag ut. Hon behöver inte bry sig om nån annan. Fast jag tycker allt att hon kunde ringa mig emellan målningarna. Istället för att jag hela tiden ska ringa!

 

Pappa därimot har startat en ny familj. Han pratar knappt med mamma eller om henne. Hon är som borta.

Nu är det Erika och tvillingarna Agnes och Oskar och jag då som är i hans tankar hela tiden. 

Förut var det Pappa, mamma och jag. Nu är det Pappa, bonus mamma Erika och låtasas syskona Agnes Oskar och jag. Och så är det mamma och jag. 2 familjer....

 

Jag minns när dom berättade att mamma och pappa skulle skiljas.

''Gumman. Älsklingen. Jag och mamma. Vi ska vara ifrån varandra ett tag. Det betyder inte att jag eller mamma inte älskar dig.''

''Nej utan att din FAR älskar en annan tjej.....''

''Maolu....''

''Vadå ska vi börja ljuga för vår dotter här nu att du ligger med din chef?? Är det så de går till nu? Eller kanske vi ska säga att vi älskar varandra men att vi måste göra detta? Som alla andra gör?? Varför kan vi inte bara berätta för Alva att du går och knullar andra?! För de är ju så de är?!?!''

''Malou. Vi kan ju iallefall berätta och göra detta på ett vuxet och moget sätt??''

''Är det moget att vara otroget?'', Pep jag.

Jag hade varit tyst hela tiden. Men det var ju pappas fel att mamma skulle flytta. För att pappa tydligen älskade en annan tjej..?

 

''Alva. Hjärtat mitt. Jag förstår att det kan vara jobbigt. Men du kan bo kvar i huset med mig. Mamma och jag tyckte det va bäst så. Så du slipper byta skola och lämna dina klasskompisar och allt. De låter bra va?'' hade pappa sagt då.

 

 

 

Jag minns alla ord. Alla meningar väldigt bra. Pappa hade varit otrogen och mamma hade kommit på honom. Mitt liv skulle splittras. Mamma skulle lämna mig. Erika skulle flytta in. Och så var hon tydligen gravid!?  3 månaden var hon i! Detta hade pågåt länge. Och han hade sagt att han skulle åka på affärsresor och jobba över. Han arbetade ju myckt med affärer och sånt så jag och mamma hade inte tänk på att han kunde vara otrogen. Men visst så var det så...

 

Jag var framme vid mamma hus nu. Tomt och mörkt. 

Jag klev av. Låste upp dörren till huset och gick in.

Breve mammas hus fanns det ett spökhus. Men jag tänkte aldrig gå in dit. Jag är smart nog att veta att man inte ska göra sånt. Alla andra barn i 15-års åldern skulle säkert göra det. För att verka coola eller nåt sånt. Fast jag tycker inte det är coolt bara onödigt!

 

Fast jag är inte som andra 15 åringar. Jag varken festar, röker, dricker, tar droger eller har sex. Vilket alla andra i min klass gör. Men varför ska jag göra det?! Bara onödigt.... Eller hur?

 

Jag tände alla lampor som gick att tända. Inte för att jag var rädd eller så. Det är bara tryggare och skönare på nåt vis.

 

Jag såg på instagram att alla festade. Det är klart det är ju fredag. Lite tidigt att börja festa halv 7 enligt mig. Men vad vet jag. Senast jag gick på en fest (Då räknas inte Agnes och Oskars fester. Eller pappas och Erikas fester) det var när jag var 11. Då gick jag på skoldisko. Och pussade en kille som heter Liam. Jätte söt. Fast nu är han bara full med finnar.

Han har frågat chans på mi många gånger tills man var 13. Då slutade man fråg chans.

Jag har förstås gillat honom. Men jag har aldrig varit intresserad av en kille. Försen nu.

När sexlusten kommer fram i min ålder. Jag har sett honom naken. När alla dom i klassen som anses vara coola nakenbadade i vintras. Men jag sa att jag var förskyld så jag kunde inte bada. Fast egentligen kunde jag ha slitit av mig kläderna och kastat mig över Liam.

Men Erika säger alltid att jag är för smart för att bli av med oskulden.

 

Jag tror Erika ser mig som sin dotter. Jag är ju alltid hos pappa. Och Agnes och Oskar är ju mina småsyskon. Fast det är bra. För hon behandlar mig som hon behandlar Agnes och Oskar. Så jag är inte utanför på något vis. Bara för att jag inte är hennes riktiga barn. Fast egentligen vet jag att Erika är bara pappa tjej och Maolu är min mamma. Fast vi ses knappt. Och när jag har min månadshelg hos mamma så jobbar hon mest. Men jag gillar stugan hon bor i. Den är liten och mysig. Jag känner mig hemma där!

 

Ni kanske har märkt att när jag pratar om tvillingarna så säger jag alltid Agnes först och Oskar sist. Och det är för att Agnes är 2 eller 3 minuter äldre än vad Oskar är. Så därför är Oskar minst och Agnes storasyster på nåt konstigt vis. Fattar inte riktigt mrn spela roll. Dom har precis fyllt 4 och är väldigt stolta över att dom är så gamla. Själv är jag 15 men önska att jag var liten. Dom  vill bli stora och jag vill bli liten.

 

Detta är min familj: Pappa Jonas Lööw 43 år. Mamma Maolu Åskarsson 37 år. Bonus mamma Erika Lööw 32 år. Jag Alva Lööw 15 år. Halvsyster Agnes Lööw 4 år och så Oskar Lööw 4 år.

Mamma bytte tillbaka till sitt flicknamn. Hon hette Lööw förut men efter att hon och pappa skilde sig bytte hon tillbaka till Åskarsson.

 

Detta är våra djur: Hazzanna (Agnes marsvin), Theo och Melvin (katterna) och så har vi Bella vår valp! Fast vi kanske ska skaffa en sköldpadda till Oskar för han är avensjuk på Agnes som får ett marsvin. Och han vill inte ha ett marsvin utan en sköldpadda som ska heta Blixten eller Arne. Arne om det blir en tjej för då kommer alla undra varför och Blixten om han får en kille. Vilket han så klart kommer få. För killar brukar inte få tjej saker. Som Agnes, Hazzanna är en tjej....

 

Jag har inga egna spexefika djur. Min hund Morran dog nyss av hjärtsjukdom så vi skaffade Bella. Fast hon är inte Morran så de spelar ingen roll om vi skaffar en till hund eller inte, för ingen kan bli min älskade Morran. Och Bella är mer Erikas hund för jag ville int ha en chiuaua...

 

Mamma kommer nu... Klockan är tydligen 8. Så hejdå!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Novellmadde - 7 augusti 2013 14:44

  Det sitter en liten tjej på ett träd och gungar med benen. De gör hon varje dag. Men hon  hör att jag ropar.   Hon ser mig som luft. Eller så är det hon som är luft? Men nej skitsnack. Inte finns det spöken inte. Iallefall inte små flick...

Av Novellmadde - 3 augusti 2013 20:19

Hej! Detta är mitt liv. Mitt fruktansvärda som liv jag ska berätta för er. För ungefär 15 år sedan. Så föddes jag i en liten by i Mexiko. Min mamma var svensk och min pappa mexikan. Efter ett tag när jag var runt 4 år tog sig min mamma sitt bes...

Av Novellmadde - 24 juni 2013 02:26

Du kan gå Du kan lämna mig och alla andra. Men du kan vara kvar och KÄMPA! ...

Av Novellmadde - 20 juni 2013 19:41

Jag vill hoppa. Jag vill falla. Jag vill ta steget. Men sen kommer jag inte längre finnas. Så tack adjö och hejdå.   ...

Av Novellmadde - 1 juni 2013 15:58

Jag låg där på golvet. Huvudet dunkade. jag hörde hög musik och höga röster. Fy sjutton va ont de gjorde i huvudet. Jag tog sin hand på bakhuvudet. Rött... Jag mindes inget...  Jag blödde och hade väldigt ont, jag måste ha ramlat och slagit i...

Presentation


Hej jag är en tjej som älskar att skriva berättelser så det är det bloggen kommer handla om! Och ibland bokrecentioner!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken berättelse låter mest spännande?
 Marion har fått cancer och kanske inte kommer leva så länge till vad ska hon göra?
 Julies mamma Mirand har dött va ska hon göra?
 Beth och June. Bästisar för alltid! Elr?
 Madde vill ju bara vara som alla andra!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards